Publicitatea de promovare este folosită doar în contextul apariţiei pe piaţă a unui produs nou, când se doreşte acapararea, construirea unui public ţintă. Publicitatea de reamintire este folosită pentru a păstra sau pentru a lărgi aria publicului ţinţă. Coke Light foloseşte de obicei sexualitatea pentru a promova produsul. Clipurile Coke Light prezintă în ipostaze sexual-erotice atât bărbatul cât şi femeia. Ambii sunt capabili să seducă atât prin farmecul fizic, dar şi prin non-conformism şi dezinhibare. Este evident că aici nu poate fi vorba despre o contextualizare a mesajului. Tânara care probează o rochie dezbrăcându-se de cealaltă chiar în faţa vânzătorului-bărbat, bărbatul care flirtează prin semne prin vitrina unui magazin sunt toate situaţii picante ce nu fac parte din firescul realităţii româneşti dar care au fost acceptate de publicul român. Dar nu putem ignora şi imaginea eliberată a femeii în publicitatea românească. Imaginea tradiţională a femeii este strâns legată de produsele de înfrumuseţare, dar şi de igienă. Femeia este seducătoare dar trebuie să corespundă şi imparativului curăţeniei. Imaginea emancipată a femeii reiese din clipurile în care nu se mai pune accentul pe caracterul pur funcţional al acesteia. Femeia nu mai este menajera preocupată să aleagă cel mai bun detergent de vase, de gresie şi faianţă, de rufe. Femeia alege un amunit produs „pentru că merită” (L’Oreal) sau pentru că doreşte să se simtă bine. Imaginea femeii eliberate nu este acelaşi lucru cu cea a femeii dominatoare. Un exemplu de astfel de imagine ne-o oferă clipurile publicitare ale revistei Tabu, intitulată „cea mai curajoasă revistă de femei”. Femeia dominatoare îşi educă bărbatul să se comporte aşa cum doreşte ea. Folosind sloganul „Bărbaţii se străduiesc mai mult de când noi citim Tabu”, revista este calea de a constrânge bărbatul să ofere atenţia cuvenită femeii. Mesajul hotărât se adresează într-adevăr acelor femei puternice şi sigure pe ele, în stare să „educe ca la carte” un bărbat.
marți, 5 mai 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu